Press "Enter" to skip to content

بیست حقیقت عجیب و تکان‌ دهنده درباره بدن جوکر

این مقاله همانطور که از نامش پیداست در مورد بدن جوکر است، اما حقایق جذابی جدا از جسم او نیز در مطلب پیدا می‌شوند و تک‌تک این

  پلازا .بیست مورد جذابیت خاص خود را دارند. اگر از طرفداران جوکر و بتمن هستید، حتما با ادامه این مطلب همراه شوید سایت

حقایقی عجیب از جوکر:

تقریبا چیزی نیست که درباره جوکر (Joker) ناگفته مانده باشد؛ شاهزاده دلقک جنایات از اوایل دهه 1930 میلادی با کامیک‌های (کتاب‌های مصور) شوالیه تاریکی (Dark knight) بر سر زبان‌ها افتاد. در طی دهه‌های گذشته، خیلی کم پیش آمده که جایی نامی بتمن بیاید و یا او به تصویر کشیده شود و این شاهزاده شیطانی در مقابل شوالیه تاریکی حضور نداشته باشد.

همانطور که جوکر همیشه می‌گوید، این دو دشمن خونی (جوکر و بتمن) دو روی یک سکه هستند. بقول او تنها «یک روز بد» لازم است تا بروس وین هم مانند دشمن خونی‌اش به ورطه جنون سقوط کند. دهه هاست که ذهن نابغه جنایت‌کار این دیوانه تماما به نبرد بی پایان با بتمن پرداخته است و بدین ترتیب او به یکی از بزرگ‌ترین شخصیت‌های شرور تاریخ کتب مصور بدل شده است.
وقتی صحبت از خصوصیات شخصی می شود، با توجه به شخصیت دیوانه‌ای که جوکر دارد، پای فریب و دغل بازی وسط می آید. هفتاد سال از شکل گیری شخصیت او گذشته است و هنوز هم حتی طرفدران پروپاقرص کتاب‌های مصور درباره اصل و نسب او، هویت دقیق و تاریخچه شخصیتش اطلاعات دقیقی در اختیار ندارند.

با این حال نویسندگان کمپانی دی‌سی (DC Comics) هم گاهی نمی‌توانند جلوی خودشان را بگیرند و داستانی از گذشته جوکر از قلم‌شان در نرود و به همین ترتیب اطلاعات بسیار کوچکی در مورد گذشته این دلقک رازآلود را خلق می‌کنند و در اختیارمان قرار می‌دهند؛ با اینکه آنها با ارائه این اطلاعات، تعدادی از سوالات ما را پاسخ می‌دهند، اما هر کدام از این اطلاعات رازآلود سوالات بیشتری را در ذهن ما ایجاد می‌کنند.

جسم جوکر و مهارت‌های جسمی او در طول این 70 سال ویژگی‌های عجیب و غریب و دور از انتظاری را از خود به نمایش گذاشته است؛ شما هم اگر مثل من از دوست‌داران بتمن و جوکر باشید، مطمئنا از این مطلب لذت خواهید برد.


20- او انعطاف بدنی بیش از حدی داشت و استاد هنرهای رزمی بود


Joker Batman

سریال The Batman  را به یاد می آورید؟ این سریال تلاشی برای ساختن دنباله‌ای برای مجموعه انیمیشنی موفق Batman: The Animated Series بود و چهار سال متوالی از یکی از شبکه‌های تلویزیونی پخش شد. فصل های اول و دوم تقریبا محبوب بود اما بعد از آن به‌سرعت از چشم مردم افتاد. یکی از المان‌هایی که این سریال را منحصر به فرد می‌کرد، این بود که این سریال، پیش‌زمینه ذهنی مردم درباره بتمن و جوکر را به کلی تغییر داد.
جوکری که در سریال The Batman ظاهر شد، تفاوت زیادی با جوکرهایی که پیشتر به تصویر کشیده شده‌ بودند، داشت. دلقکی در یک کت بلند و با دست‌های آویزانی که هنگام چرخیدن و مبارزه کردن در هوا تاب می خوردند. آقای جِی (Mr. J) در این سریال، استاد هنرهای رزمی بود و می‌توانست با بتمن وارد نبرد فیزیکی و تن به تن شود و در مقابل او دوام بیاورد (در حالی که جوکر در دیگر کامیک‌ها معمولا از رویارویی تن به تن با بتمن خودداری می‌کند؛ چرا؟ چون بتمن زورش زیاد است!)، همچنین جوکر می‌توانست طوری بدنش را در هم بپیچد که هیچ‌کس دیگری قادر به این کار نبود.


19- خودش، خودش را گریم می کرد


joker

شاید بتوان گفت مهم ترین چیز درباره ی جوکر این است که او یک نسخه ی مشخص و خاص ندارد و یک شخصیت واحد نیست؛ در واقع هیچ نسخه «اصلی» و هیچ نسخه فرعی‌ برای جوکر وجود ندارد، هر نویسنده با پیش‌زمینه ذهنی خود اقتباسی از شخصیت او می‌کند و جوکری منحصر به خود می‌آفریند؛ همچنین در طی این سال‌ها، در صنعت سینما نیز جوکر یک بازیگر اصلی نداشته و بسیاری از بازیگران بزرگ در فیلم‌های مختلف نقش او را ایفا کرده‌اند. مثلا بیشتر مردم از «رابرت داونی جونیور» (Robert Downey Jr.) به عنوان «مرد آهنین» (Iron Man) یاد کنند و یا وقتی اسم «کریستوفر ریو» (Christopher Reeve) را می‌شنوند، یاد «سوپرمن» می افتند. اما در مورد جوکر این‌طور نیست؛ در طی سال‌ها جک نیکلسون (Jack Nicholson)، سزار رومئو (Cesar Romero)، مارک همیل (Mark Hamill)، هیث لجر (Heath Ledger) و اخیرا جرد لتو (Jared Leto) در نقش جوکر بازی کردند و هرکدام هم تصویر خوبی را از جوکر ارائه دادند. ممکن است زمانی که اسم جوکر بیاید هرکس یاد چهره متفاوتی بیافتد (البته هیث لجر با اجرای فوق‌العاده‌اش قلب همه را تسخیر کرده و بدون شک به بهترین شکل جوکر را به تصویر کشیده است). جوکری که هیث لجر آن را به تصویر کشید، بیشتر آنارشیستی است که برای ثابت کردن نکته‌ای و یا فهماندن چیزی به مردم مرتکب جنایت می‌شود.
همه می دانند که لجر چگونه در نقش جوکر فرو می‌رفت، اما آیا می دانید که هیث لجر اصرار داشت که هیچوقت روی صندلی گریم ننشیند مگر اینکه نیاز به کارگذاری پروتز باشد.

هیث لجر احساس می کرد که جوکر باید کسی باشد که خودش، خودش را با هرچیزی که پیدا می شد، گریم کند. او از مغازه‌هایی که لوازم آرایشی ارزان قیمت داشتند، خرید می کرد و سپس قبل فیلم‌برداری خودش را با آنها گریم می کرد.


18- جوکر در طی سال‌ها تعداد زیادی از دندان‌های خود را از دست داده است


joker

<*** class="plazamag-related-references" style="text-align: right">

وقتی اولین تصویر از جرد لتو به عنوان جوکر منتشر شد، بسیاری درباره دندان های طلای او حدس‌هایی زدند. بعضی‌ها فکر کردند بخاطر این است که در این داستان شخصیت این جوکر زمینه گنگستری پررنگ‌تری نسبت به نسخه‌های قبلی جوکر دارد؛ درحالی که بقیه فکر کردند این دندان‌های طلا جایگزین دندان‌هایی هستند که بتمن در طول این سالها شکسته است.

جوکر باید دندان پزشک خوبی داشته باشد؛ چون حتی در کامیک‌ها هم امکان ندارد که این دندان‌های طلا، دندان‌های واقعی‌اش باشند. هروقت که بتمن یا یکی از اعضای خانواده خفاش‌ها (به گروه دوستان بتمن، Batfamily یا خانواده خفاش‌ها می‌گویند)، از دست جوکر عصبانی می شدند یک گوشمالی حسابی به او می دادند.
طراحان داستان اغلب اوقات علاقه دارند با نمایش پرت شدن دندان‌های جوکر بیرون از دهانش، نشان دهند او چه ضربات سختی نوش جان می‌کند.
بی رحم ترین صحنه ها، زمانی بود که باربارا گوردون (Batgirl) انتقامش را با یک دیلم از او گرفت و تمام دندان های جوکر را در دهانش خرد کرد!


17-ستون فقرات جوکر یک بار توسط بتمن شکسته شده بود


joker

داستان کامیک Batman: The Dark Knight Returns بدون شک، یکی از بهترین داستان‌هایی است که در کتب مصور روایت شده است. وقتی این داستان در سال 1986 میلادی منتشر شد، به لطف موفقیت عظیم سریال تلویزیونی‌ که آدام وِست (Adam West) در آن نقش شوالیه تاریکی را ایفا می‌کرد، بتمن تبدیل به شخصیتی شوخ طبع شد. این داستان، قهرمان قدرتمند را به اصل و نسب و ریشه خود بازگرداند؛ کسی که در عین انسان بودن، بسیار خفن هم بود بود.
اصلا بتمن بدون شاهزاده دلقک جنایات چه معنایی می‌دهد؟ در این داستان، جوکر بعنوان مردی که دوباره توانایی‌اش را بدست آورده، حضور کوتاهی دارد و مثل همیشه سعی می‌کند تا بتمن را عذاب دهد. در نقطه ی حساس داستان، بتمن از بدجنسی‌ها و عذاب‌هایی که جوکر باعث اش شده به تنگ می‌آید و ستون فقرات او را می شکند. جوکر هم که نمی خواهد قطع نخاع شود، کارش را متوقف می کند.


16- جوکر یک بار با کاراکتر گربه دندان خنجری (Sabertooth) مارول یکی شد!


joker

دهه 90 میلادی، واقعا دوره عجیبی برای کتب مصور بود. به لطف انتشار کامیک Death of Superman (مرگ سوپرمن)، تقریبا کل صنعت کامیک در معرض نابودی قرار گرفت و نتیجه این شد که تهیه کنندگان، برای به دست گرفتن دوباره بازار، دست به هرکاری زدند.

شخصیت پردازی‌ها به مرور زمان خشن‌تر و تاریک‌تر شدند، رگ و ریشه بعضی از کاراکترها تغییر کرد و کمپانی‌های مارول و DC هردو، برای احیای دوباره بازارشان به صرافت افتادند. یکی از عجیب‌ترین اتفاقاتی که در این دهه افتاد‌، مینی سریال دوازده قسمتی‌ بود که مارول و DC با همکاری هم منتشر کردند؛ این مجموعه که Amaglam Comics نام داشت، داستان‌های کاراکترهایی را تعریف می‌کرد که مخلوطی از شخصیت‌های نمادین هردو کمپانی بودند.

در این دنیا، جوکر با یکی از شخصیت‌های شرور کمپانی مارول، گربه دندان خنجری (Sabertooth) یکی شد. ادغام این دو شخصیت، کاراکتری به نام هیِنا (Hyena) را بوجود آورد که نقش دشمن خونی شخصیتی به نام پنجه سیاه (Dark Claw) که از ادغام شخصیت‌های ولورین و بتمن بوجود آمده بود را ایفا می‌کرد.


15- جوکری که جرد لتو نقش‌ آن را ایفا کرد از خالکوبی کردن روی بدنش، برای یادداشت نکات استفاده می‌کرد!


joker

تقریبا یکی دو سالی‌ست که امکان ندارد جایی درباره بدن جوکر صحبت شود و حرف جوکر جرد لتو، به میان نیاید. یکی از بزرگترین شکایات از فیلم Suicide Squad، شخصیت جوکر آن بود که از یک علاف سرگردان، تبدیل به یک رئیس گنگستر‌ها و یک خلافکار درست حسابی و باکلاس با زنجیر طلا و خالکوبی و پیرسینگ‌های تجملاتی فراوان شده بود. طرفداران مخصوصاً از کلمه «Damaged» (به معنای آسیب دیده) که روی پیشانی جوکر جرد لتو خالکوبی شده بود تنفر داشتند و فکر می‌کردند که این جوکر خیلی کلیشه‌ای شده است. گویا این خالکوبی‌ها به‌گونه‌ای نشان‌گر جنون و دیوانگی این جوکر بوده‌اند.
کارگردان فیلم Suicide Squad آقای دیوید آیِر (David Ayer) پیشتر گفته بود که هر خالکوبی‌ که روی بدن جوکر جرد لتو به چشم می‌خورد، داستان خاصی برای خود دارد؛ بعنوان مثال، طرح دلقکی که روی بالاتنه‌اش خالکوبی شده، نماد عشقش به هارلی کویین (Harley Quinn) است. خوفناک‌ترین این خالکوبی‌ها، طرح پرنده ای‌ است که تیری در قلبش فرو رفته است که یادآور کاری است که جوکر با جیسون تاد (Jason Todd) کرد.


14- فرزند احتمالی جوکر و هارلی


joker

در کامیک‌ها اکثرا نشان داده می‌شود که جوکر و هارلی رابطه ی سواستفاده گرایانه‌ای نسبت به هم دارند؛  طوری که بنظر می رسید جوکر، هارلی را فقط برای مقاصد خلافکارانه اش می خواهد. اما هم در سری‌ بازی‌های Batman: Arkham و هم در دنیای سینمایی دی‌سی، این دو کاراکتر بنظر یک زوج عاشق می‌آمدند و رابطه احساسی قوی‌ داشتند.

رابطه ی این دو در بازی Batman: Arkham City به مرحله جدیدی وارد شد. در صحنه‌ای پس از مرگ جوکر در آخر بازی، صدای هارلی شنیده می شود که می‌گوید:« ششش، آروم بگیر نی نی کوچولو»؛ همچنین در یکی از صحنه های قبلی، تست حاملگی مثبت روی کف زمین مخفیگاه جوکر دیده می شود. اما بعدا در بسته الحاقی Harley Quinn’s Revenge که برای این بازی منتشر شد، آشکار می شود که این صرفا یک تست مثبت اشتباهی، میان چندین تست منفی بوده است.


13- دخترهای جوکر


joker

جوکری که بچه داشته باشد، مگر چقدر می تواند دیوانه باشد؟ اگر او بچه دار شود و بخواهد به بچه‌اش اهمیت دهد، قاعدتا رابطه‌اش با هارلی و بتمن دستخوش تغییر خواهد شد. آیا با وجود یک بچه روی احساساتی جوکر نمایان می‌شود یا که او از بچه‌اش به عنوان ابزاری برای سواستفاده از بتمن استفاده خواهد کرد؟ آیا جوکر بچه‌اش را بزرگ می کند تا تبدیل به یک خلافکار بزرگ شرور شود؟

ما جواب را از دو داستان تقریبا متفاوت گرفتیم. در اولی که برگرفته از بازی Injustice: Gods Among Us بود، هارلی کویین (Harley Quinn) به «قناری سیاه» (Black Canary) اقرار می‌کند که از جوکر یک بچه داشته اما به جوکر چیزی در این باره نگفته و بچه را پیش خواهر خود فرستاده تا او بزرگش کند.
جوکر همچنین یک دختر ناتنی در Duela Dent دارد؛ دختری که مانند او لباس می پوشد و خود را «دختر جوکر» می نامد.


12-  سزار رومئو از زدن سبیلش برای ایفای نقش جوکر، خودداری کرد


joker

سریال Batmania سال 1966 که آدام وست (Adam West) و بِرت وارد (Burt Ward) در آن نقش آفرینی می کردند، پدیده محبوبی بود که شوالیه تاریکی را در جامعه آمریکا و سپس در جهان همه‌گیر کرد. سریال Batmania در دهه شصت در آمریکا به محبوبیت بالایی رسید و همین موفقیت باعث شد که سه فصل از این سریال ساخته شود. این سریال چند تا از بزرگترین و مهم‌ترین دشمنان شوالیه تاریکی را به تصویر کشید و یکی از محبوب‌ترین این دشمنان مثل همیشه شاهزاده دلقک جنایات، «جوکر» بود که نقش او را سزار رومئو (Cesar Romeo) بازی می‌کرد.

سزار رومئو که با سبیلش معروف بود، قبول نکرد آن را برای ایفای نقش جوکر اصلاح کند و به همین خاطر گریمورهای بیچاره مجبور می‌شدند تا او را همراه با سبیل‌هایش گریم کنند و تمام تلاش‌شان را می‌کردند تا سبیل‌های او زیر رنگ سفید صورت جوکر دیده نشود؛ عکسش را در بالا می‌بینید، خیلی ضایع و خنده‌دار است، مگر نه؟

سازندگان نخواستند که یک جوکر سیبیلو را به تصویر بکشانند وگرنه می‌توانستند سبیل‌های رومئو را هم مانند موهای جوکرش سبز کنند! البته آن موقع هم خیلی ضایع می‌شد ولی فکر می‌کنم از این عکس ضایع‌تر نمی‌شد؛ ناسلامتی سریال تلویزیون آمریکاست و قرار است از سطح بالایی برخوردار باشد. بنده خداها آن موقع این جلوه‌های ویژه‌ای که سازندگان فیلم سوپرمن داشتند و برای حذف سبیل بازیگر سوپرمن از آن استفاده کردند، را که در اختیار نداشتند. هر بار که جوکر قرار بود در سریال بتمنیا به صحنه بیاید، گریمورهای بیچاره باید روی سبیل‌های او هم یک رنگ سفید می‌زدند تا با رنگ صورتش هماهنگ شود و مثلا تابلو نباشد، اما با این وجود این سبیل همیشه خدا تابلو بود!


11- قلب جوکر، بتمن را مسموم و او را دیوانه کرد


joker

می‌دانم، تیتر این مورد عجیب بنظر می‌رسد؛ اما باور کنید که جوکر با قلبش به سیستم بدن بتمن سمی وارد کرد و او را دیوانه کرد، الان به شما توضیح می‌دهم که این اتفاق چگونه افتاد. در طول این سال‌ها شاهد نسخه‌های متفاوتی از بتمن بوده‌ایم، اما هیچ‌کدام از آنها به اندازه «بتمنی که می‌خندد» (The Batman Who Laughs) وحشتناک نبوده‌اند.

بتمن بعد از یک رویارویی با جوکر، عقلش را از دست می‌دهد و دست به کشتار وحشیانه‌ای می‌زند؛ او تمام اعضای خانواده خفاش (Batfamily) و تمام مردم گاتهام را می‌کشد. او بعنوان «بتمنی که می‌خندد» هر سه رابینی که تبدیل به زامبی شده‌اند را به زنجیر می‌بندد و از آنان بعنوان سلاح استفاده می‌کند.

چگونه این اتفاق افتاد؟ چه شد که بتمن این‌گونه دیوانه شد؟ گویا جوکر در دنیای کامیک Dark Knights: Metal دستگاه سمی هوشمندی برروی قلب‌اش داشت، که در صورتی که نفله شد و قلبش از تپیدن ایستاد، آن دستگاه هوشمند بکار بیافتد و یک سم را در اطراف ترشح کند. زمانی که بتمن در این کامیک، نهایتا جان این ابرشرور محبوب (!) را گرفت، دستگاه کوچکی که در قلب جوکر جاسازی شده بود، سمی قدرتمندتر از همه زهرهای جوکر را آزاد کرد و این سم به سیستم بدن بتمن وارد شد و کم کم او را دیوانه کرد. بهرحال جوکر است و نقشه‌هایش.


10 – جوکر چندین هویت دارد


joker

هر دفعه که یک نویسنده‌ای قلمش می‌طلبد و قصد می‌کند در مورد دلقک شاهزاده جنایات بنویسد، طبیعتا سعی می‌کند نسخه‌ مخصوص به قلم خودش را از جوکر بسازد. با اینکه این موضوع اتفاق خوبی‌ است و منجر به تنوع و بروز خلاقیت‌ها می‌شود و با اینکه بسیاری از نویسندگان از پیشینه اصلی (البته جوکر اصلی و فرعی ندارد، منظورم پیشینه‌ای که پیشتر تعریف شده است) جوکر برای جوکر خود استفاده کرده‌اند، اما با این وجود طی این سالها شخصیت‌های مختلفی برای جوکر ساخته شده و او هویت‌های مختلفی پیدا کرده است. این موضوع هیچ مشکل خاصی ندارد، اما فاجعه واقعی آنجاست که نویسنده‌ای کاری را به جوکر نسبت می‌دهد که اصلا به شخصیت جوکر نمی‌خورد. به معنای واقعی کلمه، ده‌ها اقتباس مختلف از جوکر وجود دارد، که هرکدام از آنها نکات مثبت و منفی خودشان را دارند.

در سری کامیک‌های DC Rebirth که در سال 2016 عرضه شد، بتمن از صندلی قدرتمند موبیوس (وسیله‌ای که می‌تواند در فضا و زمان جابجا شود و با استفاده از آن می‌توان وقایع گذشته یا آینده را مشاهده کرد)، استفاده می‌کند تا هویت جوکر را بفهمد و در کمال تعجب متوجه می‌شود که جوکر تنها یک نفر نیست؛ بلکه آن‌طور که صندلی موبیوس نشان داد، سه جوکر مختلف وجود دارد، این پیچش داستانی جدیدا عرضه شده و اطلاعات زیادی از آن در دسترس نیست؛ امیدواریم در کامیک «سه جوکر» که قرار است در آینده منتشر شود، متوجه شویم که چگونه جوکر سه نفر است.


9 – جرد لتو (Jared Leto) برای ایفای نقش جوکر واقعا ابروهایش را از ته تراشید


joker

مرد هم مردهای قدیم که سرشان می‌رفت یا بدتر اگر قرار بود نقش جوکر بازی کنند هم سیبیل‌شان نمی‌رفت، چه برسد به ابرو!

وقتی به جوکر فیلم Suicide Squad که جرد لتو نقش‌ آن را ایفا می‌کند نگاه کنید، نکات جدید بسیاری را مشاهده خواهید کرد. کلی خالکوبی جدید روی بدن این جوکر است، این جوکر کلی جواهرات دارد و لباس‌های شیک مختلفی می‌پوشد و لامبورگینی سوار می‌شود و … خلاصه؛ یکی از این نکاتی که در این جوکر جلب توجه می‌کند این است که او ابرو ندارد. گویا نداشتن ابرو باعث می‌شود احساسات کمتر در صورت جوکر ظهور پیدا کنند و او را شبیه به یک شکارچی‌ می‌کند که می‌خواهد از کمین درآید و به شکارش حمله کند.

جرد لتو برای روش بازیگری‌اش زبانزد عموم است و برای ایفای نقش جوکر نیز مانند همیشه رفتار کرد؛ او سعی می‌کند تا جایی که می‌شود، خودش را از نظر روحی و جسمی شبیه کاراکتر کند و از جلوه‌های کامپیوتری کمتر استفاده کند. او برای ایفای نقش جوکر، خودش را در معرض آسیب‌های روانی قرار داد، بسیار در مورد جوکر مطالعه کرد و در عین حال سعی کرد تا تصویر جسمی‌اش را نیز با جوکری که می‌خواهد بازی کند، منطبق کند. لتو نگذاشت که ابروهایش را با جلوه‌های کامپیوتری و یا با پروتز پاک کنند، همچنین نخواست که عین سزار رومئو ابروهایش را همرنگ سفیدی صورت‌اش کند تا دیده نشود؛ او به سادگی ابروهایش را تراشید تا به تصویری که از جوکر در ذهن داشت تبدیل شود.


8 – جوکر یک بار کلا صورت خودش را از جمجمه‌اش جدا کرد و دور انداخت


joker

سری کامیک‌هایی که با نام New 52 شناخته می‌ شدند، ابتکاری از سوی کمپانی دی‌سی کامیکس (DC Comics) بودند که به منظور تصحیح تمام اشتباهات داستانی‌ که کامیک‌ها در چند دهه اخیر مرتکب شده‌ بودند و همچنین به منظور ارائه داستانی منسجم برای تمامی کاراکتر‌ها و تعامل‌های آنها با یکدیگر، در سال 2011 عرضه شدند. در واقع پیش از عرضه این سری کامیک‌ها، تمام داستان‌های کمپانی دی‌سی به پایان رسانده شد تا با شروع سری New 52 همه آنها دوباره از اول با دقت نوشته و عرضه شوند. مشخصا بتمن و داستان‌های او نیز جزو اولین کامیک‌هایی بودند که کار خود را از اول آغاز کردند.

در اولین داستان بزرگ کامیک Detective Comics در مجموعه New 52، شوالیه تاریکی به دنبال جوکر و همچنین شرور جدیدی به نام عروسک‌ساز یا Dollmaker است. در پایان این داستان، جوکر (مثل همیشه با دیوانگی تمام) تصمیم می‌گیرد که نیاز دارد همه چیز را از اول شروع کند و به همین علت صورت خود را دورتادور می‌برد و دور می‌اندازد. ولی دفعه بعدی که ما این شرور بزرگ را می‌بینیم، مشاهده می‌کنیم که صورتش با نخ و سوزن به جای قبلی‌اش متصل شده است.


7- جوکر یک شیطان هزار ساله است


joker

کامیک Batman: Endgame که اسکات اسنایدر (Scott Snyder) آن را نوشت، واقعا ماجراجویی جذابی بود. این کامیک قرار بود قسمت سوم سه‌گانه عظیم خطوط داستانی جوکر باشد و به اندازه انتظارات درخشان ظاهر شد. داستان این کامیک بازگشت جوکر برای عذاب دادن بتمن را دنبال می‌کند و جوکر در این داستان آشکار می‌کند که می‌داند که هویت واقعی بتمن کیست و می‌گوید که هیچکس از خشم او در امان نیست.

عجیب‌ترین نکته این موضوع چیست؟ قهرمانان در این داستان سرنخ‌هایی پیدا می‌کنند که نشان می‌دهد جوکر بسیار مسن‌تر از آنی‌ است که همگان تصور می‌کردند و در همین راستا گوردون عکسی از جوکر را در روزنامه‌ای بسیار قدیمی پیدا می‌کند.

خود شاهزاده دلقک نیز در جایی با گفتن این موضوع که شاید یک شیطان جاودان باشد که سرنوشتش این است که تا ابد با بتمن مبارزه کند و شاید هم نه، سربه‌سر بتمن می‌گذارد. البته در آخر داستان، بتمن زمانی که جوکر را در غاری گیر می‌آورد، برای امتحان کردن جاودانگی او، غار را روی سر خودش و جوکر خراب می‌کند.


6- او خودش را در جسم رابین جاساز کرد


joker

سریال انیمیشنی Batman Beyond یکی از آن داستان‌هایی بود که می‌خواست میدان را برای جوانان (ابرقهرمانان جوان) خالی کند و از قضا خوب از آب در آمد. بسیاری از داستان‌هایی که سعی داشته‌اند نسل دوم ابرقهرمانان را به تصویر بکشند و داستان ابرقهرمانان جوان را روایت کنند، معمولا با صورت به زمین خورده‌اند؛ اما داستان Batman Beyond توسط ذهن‌های خلاقی که پیشتر Batman: The Animated Series را خلق کرده بودند، آفریده شده بود و بسیاری از گویندگان اصلی Batman: TAS صدایی مسن‌تر از کارکتر اصلی‌شان را ارائه دادند و نتیجه بسیار زیبا از آب در آمد. همچنین داستان Return of the Joker در سریال Batman Beyond، اولین باری بود که تِری مک‌گینیس (Terry McGinnis، پسر بروس وین و بتمن آینده) در نقش بتمن به تصویر کشیده شد.

در این داستان، آشکار می شود که جوکر، «تیم دریک» (Tim Drake) را گروگان گرفته و کاراکتر رابین را به نسخه کوچک‌تری از خودش تبدیل کرده است.

در نهایت بتمن موفق می‌شود تا یار دیرین خودش رابین را نجات دهد، اما خبر ندارد که جوکر با یک تراشه کوچک، ذهن و ماده ژنی خود را در بدن رابین تزریق کرده است. چندین سال بعد، این تراشه کوچک، یا بقولی این میکروچیپ، فعال می‌شود و رابین را تبدیل به شروری می‌کند تا نابودی بزرگی راه بیندازد.


5- هیث لجر در صحنه بازجویی از کریستین بیل می‌خواست که او را واقعا کتک بزند


joker

متد بازیگری هیث لجر (Heath Ledger) بازیگر جوکر در فیلم The Dark Knight، اگر نگوییم بهترین، باید بگوییم یکی از بهترین اجراها را در تاریخ سینمای کامیکی را ارائه داد. لجر همواره دفترچه‌ای با خود همراه داشت که تفکرات جوکر و رویاهایش را در آن می‌نوشت و هر بار پیش از آنکه روی صحنه فیلم‌برداری برود، خودش گریم جوکر را بر روی صورتش پیاده می‌کرد. زمانی که هیث لجر در نقش جوکر فرو می‌رفت تمام دست اندرکاران پشت صحنه را بهت‌زده می‌کرد و پس از اکران نیز همه ما را بهت‌زده کرد.

بهرحال او احتمالا در صحنه بازجویی کمی زیاده‌روی کرد. در مصاحبه‌ای اخیر با نشریه هالیوود ریپورتر، کریستین بیل (Christian Bale)، بازیگر نقش بتمن در همین فیلم، آشکار کرد که هیث لجر از او می‌خواسته تا در این صحنه واقعا او را کتک بزند. با اینکه بیل از صدمه زدن به همکارش خودداری کرد، اما تمام ضربه‌های محکمی که شما در این صحنه می‌بینید واقعی هستند. لجر خودش را وحشیانه به سمت دیوار و میز پرت می‌کرد تا صحنه طبیعی‌تر جلوه کند.


4 – قدرت‌های ذهنی Raven روی جوکر اثری ندارند


joker

جوکر معمولا زیاد به پست «تایتان‌های نوجوان» (گروهی از ابرقهرمانان نوجوان زیرنظر رابین) نمی‌خورد. این موضوع کمی منطقی بنظر می‌رسد؛ از آنجایی که جوکر کاملا در مورد بتمن وسواس دارد و همواره می‌خواهد با او مبارزه کند، حتی‌الامکان سعی می‌کند در درگیری‌هایی که شوالیه تاریکی در آنها نقشی ندارد، شرکت نکند و خودش را با دیگر قهرمانان مشغول نکند. با این‌حال، عجیب است که جوکر تایتان‌های نوجوان را عذاب نمی‌دهد؛ ناسلامتی رهبر این گروه رفیق صمیمی بتمن است. شاید هم او می‌ترسد با قهرمانانی که قدرت‌های ماورالطبیعه «واقعی» دارند بجنگد.

البته در صفحات کامیک Titans East Special جوکر خلاف این موضوع را ثابت می‌کند؛ زمانی که در این کامیک جوکر به دنبال رابین می‌رود، سر راه‌اش به راحتی کاراکترهای فلش کوچولو (Kid Flash) و رِیوِن (Raven) را که جزو تایتان‌های نوجوان هستند را شکست می‌دهد. خب حالا نکته عجیب این موضوع چیست؟

در نبرد با جوکر، Raven سعی می‌کند با قدرت‌های ذهنی‌اش، عمیق‌ترین ترس‌های جوکر را به تصویر بکشد، اما در کمال تعجب می‌بینیم که جوکر نسبت به قدرت‌های رِیوِن مصون است و بجای ترسیدن از تصاویر ترسناکی که پیش رویش قرار گرفته‌اند، او تنها می‌خندد.


3- جوکر واقعا باور دارد که گذشته‌اش چند گزینه‌ای‌ است و او می‌تواند میان این گزینه‌ها گذشته‌اش را انتخاب کند


joker

زمانی که شما کلمه «جوکر» را می‌شنوید، چه فکری به ذهن‌تان خطور می‌کند؟ او در ذهن ها همیشه یک شخصیت شیطانی با خنده‌های دیوانه‌وار و با چهره‌ای رنگ شده به سفیدی گچ است. جوکر یکی از ترسناک‌ترین و درعین‌حال محبوب‌ترین شخصیت‌ها در دنیای کامیک است، زیرا که هیچ‌کس نمی تواند حرکات بعدی او را پیش‌بینی کند و او از تمام اعمال شیطانی‌ که انجام می‌دهد، به شکل بیمارگونه لذت می‌برد. هیچ‌کس نمی‌داند دقیقا چه به سر جوکر آمده که تبدیل به چنین دیوانه‌ای شده است؛ حتی خود جوکر هم نمی‌داد داستان اصلی گذشته‌اش چیست!

در کامیک The Killing Joke، او به بتمن می‌گوید :« اگر قرار است من گذشته‌ای داشته باشم، ترجیح‌ می‌دهم یک گذشته چند گزینه‌ای باشد.» با اینکه بنظر می‌رسد او دارد با بتمن شوخی می‌کند، اما هر تاریخچه‌ای که از گذشته جوکر پیدا می‌شود به‌گونه‌ای با واقعیت مطابقت ندارد.

جوکر زرنگ بازی در نمی‌آورد؛ او واقعا باور دارد که گذشته‌اش می‌توانسته یکی از بسیاری گزینه‌ها باشد و او می‌تواند هر کدام از این گذشته‌ها را که بخواهد و مناسب مکان و زمان باشد را انتخاب کند.


2- جوکر زمانی قدرت تغییر واقعیت را داشت


joker

جوکر یکی از زیرک‌ترین و آب‌زیرکاه‌ترین کاراکتر‌های کل دنیای دی‌سی کامیکس و کل صنعت کتب مصور است. مهم نیست که بتمن و دیگر قهرمانان چقدر مطمئن هستند که او را در چنگ خود دارند، شاهزاده دلقک جنایات همواره راهی را پیدا می‌کند تا با نقشه‌های غیرقابل پیش‌بینی‌اش همه را غافل‌گیر کند. تقریبا تمام کاراکترهای دنیای دی‌سی کامیکس در نقطه‌ای قربانی نقشه‌های جوکر شده‌اند.

یکی از بزرگترین حقه‌هایی که جوکر پیاده کرده، برروی دشمن سوپرمن، کاراکتری شرور به نام Mr. Mxyzptlk (خودتان یک‌جوری تلفظ اش کنید!) بوده است. زمانی جوکر با وعده دادن قدرت‌های تغییردهنده دنیا به این کاراکتر، او را فریب داد. جوکر در نقطه‌ای قدرت‌های تغییردهنده واقعیت و هستی را در اختیار داشته و می‌توانسته با اراده‌اش واقعیت را تغییر دهد. او از این قدرت‌ برا فتح جهان، تبدیل کردن گروه Justice League (گروهی از ابرقهرمانان) به گروهی از شرورها و عذاب دادن بتمن استفاده کرده است.


1 – جوکر یک ابردیوانه نیست؛ او یک ابرعاقل است!


joker

جوکر و دیوانگی با هم مراعات‌نظیری منطقی‌ ایجاد می‌کنند، وگرنه چه دلیلی دارد که یک نفر مانند دلقک‌ها لباس بپوشد و برای تفریح مرتکب جنایت شود؟ بجز این‌ها او آن‌قدر روی شوالیه تاریکی وسواس دارد و به او وابسته است که بنظر می‌رسد او را به سان یک معشوق دوست می‌دارد.

اگر به شما بگویم که جوکر ذره‌ای دیوانه نیست، چه می‌گویید؟ اگر به شما بگویم که شاهزاده دلقک از بسیاری از کاراکترها عاقل و منطقی‌تر است چه؟

در کامیک آسایشگاه آرخام (Arkham Asylum)، که توسط گرنت موریسون (Grant Morrison) خلق شده بود، آشکار می‌شود که جوکر یک ویژگی‌ روانی دارد که روان‌شناسان به آن «ابر خِرد» (Super Sanity) می‌گویند. این ویژگی ذهنی، حالتی‌ از ذهن است که در آن فرد شرور هیچ شخصیت واقعی‌ ندارد، بلکه به تناسب با هر موقعیتی رفتار می‌کند؛ یعنی او دیدگاه خاصی ندارد، تعصب، عقاید، قوانین، تعصب و … هیچ‌کدام از این ویژگی‌های دست و پا گیر را ندارد و به تناسب با هر موقعیتی به منطقی‌ترین و زیرکانه‌ترین حالت رفتار می‌کند، مهم نیست که این رفتار کشتن خودش باشد یا منفجر کردن یک شهر، هرچه که او را در اهداف‌اش پیش ببرد، او بدون هیچ تردیدی انجامش می‌دهد. مغز او نمی‌تواند محرک‌های حسی‌ که از دنیای اطراف‌اش به سمت او می‌آیند را دریافت کند، بنابراین او از یک مکانیزم انطباق استفاده می‌کند و با جریان رود همراه می‌شود؛ فراموش نکنید کدام گونه از جانوران طی انتخاب طبیعی زنده می‌مانند، آنهایی که از همه «منطبق‌تر» هستند.

این هم مقاله ما در مورد این کاراکتر بی‌نظیر در دنیای کتب مصور و تلویزیون و سینما، برای مقاله‌هایی بیشتر از این دست، سایت «پلازامگ» را دنبال کنید؛ همچنین خوشحال می‌شویم اگر در بخش نظرات، دیدگاه خودتان را در مورد این مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

Be First to Comment

Leave a Reply